Leder spår och stigar. Vem bygger, vem använder och vem sköter dessa?

Hej mina vänner, nu var det dags igen.

Genom åren har det satsats massor med pengar på leder av olika slag. Det har byggts vandringsleder, naturstigar, cykelleder och en allsköns samling och blandning. Vad jag tycker är spännande, och jag vet att många håller med mig,  är att detta har under en tid setts som helt naturligt att detta skall ligga under det offentliga och att det nästan är en del av allemansrätten. Jag kan upplysa er om att så inte är fallet, det där med allemansrätten.

Leder, stigar och spår har under en ganska lång tid setts som en slags turismutveckling och det håller jag med om att det är. Men för att alla dessa leder skall kunna vara en del av långsiktig och hållbar affärsutveckling så måste man ju veta att de finns kvar och att de är i bra skick. Det är här det börjar bli lite knivigt. Vem skall pröjsa för detta? Och vem använder dem. JAg tror det är av största betydelse att man försöker se vad som är vad, en kommun eller länstyrelse skall arbeta för invånarnas hälsa och välmående och i detta ligger i Sverige ett s.k. rörligt friluftsliv. Men detta behöver inte per automatik betyda turismutveckling. Även om många aktivitetsföretag arbetar med friluftsliv som bas. Den ena är en samhällsservice och det andra är business.

I mitt förra inlägg pratade jag om olika naturmiljöer som en resurs för oss som håller på med naturturism. Det gäller ju samma sak här.

Jag vill ju göra helt klart att jag inte sitter på den ultimata lösningen (även om det bär mig emot att erkänna det)men vi har en utmaning i detta.

Genom åren har som jag sa massor med km leder anlagts och jag måste säga att det är med skiftande kvalitet. När det kommer till denna typ av uppgifter/arbeten så är det faktiskt så att man kan ha talang eller inte. När vi pratar om annat inom turism såsom mat, boende, guidning etc. börjar det bli alltmer tydligt att vissa kan och andra kan inte. Min uppfattning är att detta gäller även infrastrukturbyggen och liknande. Bara som jämförelse, en pist på en alpin-anläggning blir så gott som alltid bättre preparerad om pistmaskinföraren är skidåkare. Jag tror att det är samma sak när det kommer till ledbyggen. Se till att man i första hand får in vandrings-, cyklings-, löpningskompetensen så att man bygger sina leder för de som är tänkta att använda dem.

Men även jag hamnar ju på sidospår eftersom jag inte har något bra svar på frågan om långsiktig drift.

En sak vet jag dock, om man bygger en led, ett spår eller någon slags bana och inte har löst den långsiktiga driften. Planera då för nedmontering, hellre ta bort en led som inte funkar än att den står halvt förfallen ute i markerna. Dessa leder kan ställa till problem

Allright!

Har ni svaren så sprid dem gärna, vi har så mycket fina leder som är en fantastisk tillgång till vårt rörliga friluftsliv så vi skall vara rädda om dem. Om de är en faktisk tillgång till seriösa kommersiella upplevelseföretag är jag dock inte lika tvärsäker på. Helt klart är de en möjlighet men långt ifrån nyckeln till en blomstrade friluftsturism.

Japp så är det med det 😉 hoppas vi hörs!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *