Prissättningens magiska värld

Hej igen mina vänner!

En del i företagarvärlden är naturligtvis att ta betalt för det man gör och det värdet man levererar. Vissa branscher har tydligare prisnivåer än andra medan vi i andra fall kanske inte ser detta lika tydligt.

Det är ju ganska ofta som vatten används som exempel i dessa fall. Exakt samma produkt men i olika förpackningar och exponerade på olika marknader. Men prisnivån kan skilja tiofalt.

Åter till turismen som är min värld. Vem är det som sätter priset på våra tjänster, upplevelser och produkter. Vi pratar ofta om att vi är hemmablinda och inte ser vad det är vi har att erbjuda och det är sant, det är mycket vanligt men vi blir duktigare på att se vad vi kan sälja. Nu finns det ju en annan sida på denna hemmablindhet, vad är det värt?

Jag har ju tidigare skrivit en hel del om målgrupp, vem är kunden, vem vill man ha som kund etc. och detta hänger ju lite ihop. Vi inom svensk naturturism brottas med begreppet ”det kan jag ju göra själv”. Då dyker ju två frågor upp. Den som säger så, kommer hon/han att göra det själv? och den andra frågan, Är de som säger så våran kund?

Vi har i många fall natur och kultur som är världsunik med det i sig finns ju överallt. Fråga dig själv, om två produkter ser rätt lika ut och den ena kostar en ordentlig slant mer vad tror du det beror på? Jag menar att vi själva kommunicerar innehåll, kvalitet och status på många fler sätt än vad vi tror. Vi måste självklart vara medvetna om förhållandet pris och innehåll annars kan det gå snett på precis samma sätt som i andra branscher. Men när vi är unika skall vi väl våga vara det också!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *