Vi säljer något mycket större!

Hej igen, nu duggar det tätt!

Vi har en sagolik natur på många ställen i Sverige!

Detta är absolut sant men tyvärr inte unikt. Det finns saker och företeelser som är unika för vårt land men de är inte jättemånga.

Vad är det vi säljer egentligen, när vi jobbar med outdoorturism? Ja det är ju självklart olika, men vad jag fiskar efter är att vi kanske skall bli bättre på att definiera det och använda oss av det när vi letar kunder. Det är ju rätt stor skillnad på en gäst som vill få en adrenalinkik av något svårt, farligt och spännande och på en gäst som söker kontemplation och stillhet. Och förresten vet gästen ens vad hon/han egentligen söker?

Nu kanske det låter som jag tror att den meditative av misstag skulle söka sig till en forsränningskurs men det är inte det jag menar. Men om nu forsränningsföretaget ser sina produkter som ett sätt att koppla bort omvärlden, gå in i nuet och på så sätt ge en meditativ känsla. Ja då skall de kanske försöka beskriva produkten så och synas i nya marknadsföringssammanhang.

Jag är nämligen tämligen säker på att utöva friluftsliv har en mycket större påverkan på oss än vad vi föreställer oss. Detta oavsett om vi tar en skogspromenad eller gör en långtur med skidor och pulka på fjället. Det är därför det inte är samma sak att bara se naturen exempelvis genom en glasruta eller på film och foto.

När vi sätter samman och genomför upplevelsearrangemang så räcker det alltså inte med den vackra utsikten. Den kommer att försvinna så fort gästen eller du är hungrig, fryser eller är för trött. Samtidigt kan utsikten och upplevelsen vara magisk i ösregn och snålblåst, om man är rustad för det.
Jag tror detta är en stor utvecklingspotential som många arbetar med idag men vi kanske skall ta det ett steg till. Vem vet vi kanske kan hitta helt nya kundgrupper och helt nya sätt att nå dem.

Vad tror ni?

Nu skall jag ut och njuta av den vackra utsikten 😉

// Bosse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *